Bij welke klachten kunt u bij de bekkenfysiotherapeut terecht?

Bekkenfysiotherapie kan zinvol zijn bij de volgende bekkenbodem klachten:

• Ongewild verlies van druppels urine tijdens inspanning (stress-incontinentie)
  • Vaak last hebben van plotseling hevige aandrang met eventueel urineverlies en/of ontlastingverlies (urge-incontinentie)
  • Urineweginfecties / blaasontstekingen
  • Het bij herhaling moeizaam kwijt kunnen van ontlasting (obstipatie)
  • Klachten als gevolg van verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijnklachten in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen
  • Seksuele klachten die te maken hebben met bekkenbodemproblematiek
  • Prostaatklachten
  • Voor en na operaties in de onderbuik of in het bekkenbodemgebied (gynaecologische-, urologische- en darmoperaties)
  • Bekkenpijn en/of lage rugklachten, al dan niet samenhangend met zwangerschap of bevalling

Behandeling

Na uitgebreide intake en onderzoek wordt een behandelplan opgesteld. U krijgt informatie over de oorzaak en gevolgen van uw klacht en hierna volgt een persoonlijk advies over houding en beweging, en de gevolgen daarvan voor de spieren rond bekken, lage rug en de bekkenbodem. De behandeling bestaat verder uit diverse vormen en mogelijkheden van oefentherapie. Indien het meerwaarde biedt voor de behandeling kan een inwendig onderzoek of behandeling (biofeedback, ballontraining) tot de mogelijkheden behoren.

Behandeling bestaat verder uit:

• Uitleg krijgen van normaal en niet goed functioneren van spieren rondom het bekken, lage rug en bekkenbodem
  • Bewust worden van de bekkenbodem, en deze leren aanspannen en ontspannen
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen
  • Verbeteren coördinatie en stabiliteit rond bekken, lage rug en bekkenbodem
  • Verbeteren van kracht, uithoudingsvermogen en conditie van de spieren in het bekkengebied
  • Aanleren van een goede toilethouding en juist toiletgedrag
  • Adviezen over eet- en drinkpatronen – Adviezen over bekkenbodemgebruik bij aandrang, bij het opvangen van buikdruk en bij belastende activiteiten.
  • Blaastraining of klokplassen