Bij welke klachten

Bekkenfysiotherapie richt zich op klachten in het gehele gebied van buik, bekken, lage rug en bekkenbodem. Vaak hebben deze bekkenbodem klachten te maken met een verstoring in dit gebied. Dit kan zowel bij vrouwen, mannen als kinderen zijn, ongeacht leeftijd. Bekkenfysiotherapie richt zich voornamelijk op die verstoringen welke door spieren, botten (soms zenuwen), houding en / of beweging worden veroorzaakt

Bekkenfysiotherapie kan zinvol zijn bij:

• Urine incontinentie
  • Obstipatie
  • Urineweginfecties / blaasontstekingen
  • Verzakkingenklachten van blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijnklachten in de onderbuik, rond de anus / geslachtsdelen
  • Seksuele klachten
  • Prostaatklachten
  • Voor en / of na operaties in de onderbuik of in het bekkenbodemgebied (gynaecologische-, urologische- en darmoperaties)
  • Bekkenpijn en / of lage rugklachten, bijv. door zwangerschap of bevalling

Behandeling

Na uitgebreide intake en onderzoek wordt een behandelplan opgesteld. U krijgt informatie over de oorzaak en gevolgen van uw klacht en hierna volgt een persoonlijk advies over houding en beweging, en de gevolgen daarvan voor de spieren rond bekken, lage rug en de bekkenbodem. De behandeling bestaat verder uit diverse vormen en mogelijkheden van oefentherapie. Indien het meerwaarde biedt voor de behandeling kan een inwendig onderzoek of behandeling (biofeedback, ballontraining) tot de mogelijkheden behoren.

Behandeling bestaat verder uit:

• Uitleg krijgen van normaal en niet goed functioneren van spieren rondom het bekken, lage rug en bekkenbodem
  • Bewust worden van de bekkenbodem, en deze leren aanspannen en ontspannen
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen
  • Verbeteren coördinatie en stabiliteit rond bekken, lage rug en bekkenbodem
  • Verbeteren van kracht, uithoudingsvermogen en conditie van de spieren in het bekkengebied
  • Aanleren van een goede toilethouding en juist toiletgedrag
  • Adviezen over eet- en drinkpatronen – Adviezen over bekkenbodemgebruik bij aandrang, bij het opvangen van buikdruk en bij belastende activiteiten.
  • Blaastraining of klokplassen